Har du vært i Orlando?

I dag fikk jeg akutt lyst å reise tilbake til USA! Vi har tidligere vært i Miami og Key West i Florida. Jeg likte meg der veldig godt! Flotte strender, varmt og palmete. Vi har også reist på cruise i karibien fra Miami. Da var vi innom Mexico, Jamaica, Haiti og Cayman Islands. Men vi har aldri vært i Orlando! Bare veldig nær .. Gikk å tenkte på i dag hvor kjekt det hadde vært å fått med seg alle parkene der nede. Perfekt for oss som liker aktive ferier, hvor mye skjer, med mange opplevelser! Vi har besøkt Disneyworld og Universal i Paris. Har hørt at det skal være en tro kopi av Disney parken i Orlando. Men jeg tipper at Disneyworld der er veldig mye større. Hadde vært kjekt med en uke i Orlando, noen dager i Fort Lauderdale og cruise til karibien. Siden vi har vært på cruise der før, har jeg sett på cruise til helt andre øyer enn de vi har besøkt tidligere. St. Tomas, St. John’s, St. Lucia og Aruba ser alle veldig fine ut. Til sommeren er den minste i huset 3 år. Hun er veldig opptatt av alle Disney figurene nå. så et besøk i Disneyworld ville vært som å komme til himmelen for henne! Da vi besøkte Disneyworld i Paris, var hun bare noen uker gammel, og sov seg gjennom hele turen. Jeg er helt sikker på at det er mange der ute som har vært i Orlando, Disneyworld, Fort Lauderdale og de ulike karibiske øyene. I såfall vil jeg veldig gjerne høre fra DEG! Hva var bra? Hva var ikke bra? Hvor bodde dere? Hva gjorde dere? Hvor spiste dere? Sharing is caring!! =)  – Ingen tips er dårlige tips, men veldig nyttige tips for oss som planlegger sommerferien. Vi lurer nemlig på om vi skal ta turen over Atlanteren igjen .. og en ny Amerika reise : D Er Orlando verdt turen?


31 kommentarer
    1. Så fine bilder og design! Jeg er fast leser på bloggen din, leser den hver dag og jeg synes at denne bloggen burde være på topp listen på blogg.no hvis du vil så kan du besøke meg og? Her er linken:) http://www.krystian.blogg.no takk vis du gidder!

    2. Vi var Kissimee, Florida og besøkte Seaworld og Disney World. Skal tilbake når barne blir litt eldre. Utrolig koselig folk overalt, og flotte parker med moro for hele familien.

    3. Hvor mange dager trengte dere for å komme gjennom Disneyworld og Seaworld? Bodde dere langt unna parkene? Siden du skriver at du har tenkt å reise tilbake, antar jeg at det var verdt turen John Richard = ) Jeg så Amerikansk pannekake røre på butikken i sted, og tenkte: ‘Søren! Jeg vil tilbake til USA!!’

    4. Var i Seaworld, universal og Disney parkene. Vi bodde på to forskjellige hoteller, første delen av ferien var vi på disney hotellet også et litt billigere litt lengre unna. Det er virkelig verdt turen!! Men du får ikke gjort mye på en uke for å være helt ærlig, (særlig i sommerferien), hvis barna vil se figurene må du regne med lang kø/ punge ut, så hvis dere skal se en park (ordentlig) tar det 2 dager (og er jo en del av dem). Du kan betale for å slippe noen køer, men er jo veldig dyrt i utgangspunktet (tror jeg betalte ca 100$ per park). Huff lang kommentar det jeg skal frem til: du burde dra, men sette av mere enn 1 uke + regne med at det er dyrere enn man tror 🙂

    5. Elsker lange kommentarer! Takk for supre råd Emma Olsen! Hvor lang tid brukte dere på å komme gjennom de tre parkene dere besøkte? Vi brukte 3 dager på å komme oss gjennom Disneyworld og Universal i Paris, og den er mye mindre enn i Orlando! : D Hva syns du om Seaworld? Fløy dere bort med Norwegian? Litt usikker på om jeg tør å fly med de langdistanse, pga alle forsinkelsene de har hatt til USA. Men kjenner noen som har hatt flaks, og opplevd Norwegian over Atlanteren uten forsinkelser …

    6. Hahah så bra, da får du en lang til 😉
      Det er jo flere parker i Orlando, eller tenker dere bare å dra til en av dem? Vi var Magic Kingdom
      Epcot, Hollywood Studios og Animal Kingdom og det tok oss litt over en uke, men siden vi er litt eldre prioriterte vi ting kanskje dere ikke kommer til. Og ja de er mye større (og bedre) enn den i Paris 😉 Jeg ELSKET seaworld (og det kommer fra en som er imot, dyr i fangenskap), helt fantastisk der hvis du liker dyr:)
      Nei vi fløy med Air France, noe som var helt fantastisk og billigere, men vi måtte mellomlande 😉 Med mindre dere skal rekke cruiset og ikke har et alt for tett program burde vell norwegian gå bra;)

    7. Jeg har en liten og 2 store tenårings jenter. Så mange ulike behov som skal tilfredsstilles på tur : D De eldste er nok mer interessert i shopping enn Minni Mus = ) Men USA har nok mer å by på enn Paris når det gjelder fornøyelser. Har tenkt at det bare var en gigantisk Disneyworld og Universal der. Skjønner at jeg må se litt mer på det. Var dere bare i Orlando? Eller reiste dere noen andre steder også? Når vi var i Miami hadde vi tenkt å besøke Everglades. Men det ble aldri noe av. Var dere der
      Emma Olsen?

    8. Daså, men shopping had de MASSE av i Orlando (en av grunnene til at vi dro dit) De har outlet med 80% salg så det er nok noe for jentene, og billig for deg! 🙂 Haha nei ikke så lett, det er vell rundt 5-6 disney parker, 2 universal og en seawold (alle burde oppleves;)! men det er jo noen av parkene som passer bedre for de små og noen for de eldre) universal er vell mer for de eldre med rollercoasters og slikt, mens animal kingdom er nok veldig veldig gøy for de minste
      Vi var på roadtrip, men var bare noen dager i miami så fikk heller ikke besøkt Everglades :/

    9. Jeg var i USA i sommer 🙂 New York først, og så Miami. Var innom Orlando en liten tur, og besøkte Magic Kingdom – en av Disneyparkene. Det var virkelig en opplevelse (og jeg er 25 år, haha)! Kan anbefale den på det sterkeste. Selve parken er som en drømmeverden, masse karuseller og slikt for den som liker det, opplevelser i fleng og krona på verket: Disneys fantasy parade og showet på slottet etterpå. Kjempegøy 😉
      Hvis dere skal til Orlando og er glad i shopping kan jeg anbefale Orlando Premium Outlet. Diger outlet med det aller meste av kjente merker innen klær og sko.
      Ser du spør etter Everglades over her, jeg vet ikke om det er det samme, men vi besøkte Gator Park i Miami. Dro på alligatorsafari med luftputebåt og fikk se alligatorshow, og holde levenede alligatorbaby. Det var ikke så mye å skryte av egentlig, men turen i luftputebåt var gøy da 🙂

    10. ÅHHH ! Besøkte dere Florida Keys Outlet Center eller Dolphin Mall? Hørt mye bra om de .. Shopping utvalget i USA er enormt!! Problemet er å få plass i kofferten .. 6 Disney parker? Skjønner nå at man trenger god tid i Orlando Emma Olsen ; P

    11. New York er høyt på ønskelisten Kjersti! Vi har flydd forbi flere ganger, når vi har reist til Miami og karibien. Tror New York med en liten i trass alderen kan bli litt vanskelig? Takk for supert tips angående Orlando Premium Outlet. Sliter med å få plass i kofferten hver eneste gang vi reiser. Har alltid for mye med. Og finner alltid for mye å ta med hjem. Vet det er flere parker med eksotiske dyr i Miami området. Everglades er luftputebåt over sumpene der krokodillene svømmer. Det skal være en gigantisk park .. noen timers kjøring fra Miami. Så mulig det finnes flere krokodille parker der. Er ikke så glad i krododiller og slanger. Men tenkte Everglades kunne gi meg masse bra bilder.

    12. Vi var kun i en Disney Park og i Seaworld. Vi reiste med en 2 mnd gammel baby. Bodde 25 minutt unna parkene. Tipper man trenger en god uke totalt for å oppleve det meste og få slappet av. Vi leide hus/villa i 19 dager. Var 8 totalt. 6 voksne og to barn.
      Skal reise tilbake når minstemann er gammel nok til å ha det gøy i flere av parkene. Vurderer å bo på Disney Resort, men relativt dyrt. For å oppleve andre ting enn parkene så trenger man bil. Billig å leie.

    13. Takk for gode tips John Richard! Vi var i Disneyworld Paris når den minste var omtrent 8 uker eller mindre. Lovte oss selv å dra tilbake når hun var større og forsto hvem alle disse Disney figurene er = ) Kjenner at vi er ivrige på å vise henne alt sammen til sommeren : D Så får vi ta Dyreparken i Kristiansand etterpå …

    14. Tusen takk for alle gode tips Emma Olsen! Den siste meldingen din klarte jeg å trykke slett på istedenfor godkjenn ; ( Sånn kan det
      fort gå, når dagen har vært veldig lang. Men her er den siste meldingen du sendte:

      Emma Olsen Skrev:

      Begge 😉 Mange av de samme butikkene, men med forskjellige ting 😉 Ja, må nesten reise ned med tom koffert! Ja, hvis dere vil få med dere alt er det en god ide;) Håper dere ender opp med å dra! 🙂

    15. Da er det sannsynligvis flere parker i Miami, for den vi var i hadde bare alligatorer, som jo er litt kosligere enn krokodiller 😛
      New York må dere reise til! Det er den beste byen jeg noen gang har vært i. Alt er bare helt magisk, og du blir lamslått av bygningene, folkene, parken og generelt stemningen. Men med små barn er det kanskje litt mye. Alt går i full fart, og det er helt insane mye folk der. Men hvis dere en gang drar dit kan jeg anbefale følgende:
      IKKE bo i nærheten av TImes Square. Så slitsomt med alle folkene og musikken, i tillegg er restaurantene dårlige og det bærer veldig preg av at det er en turistmagnet. Greit å oppleve, men ikke bo der.
      Ta en tur med helikopter! Vi bestilte tur gjennom HeliNY (norsk mann som driver det), og hadde deluxe-turen. Fløy rundt hele manhattan, mot Frihetsgudinnen, til Coney Island, over Bronx og fikk se Yankee Stadium osv. Den følelsen når du flyr inn mot downtown Manhattan og ser hele øya – magisk!
      Tilbring masse tid i Central Park! Lei dere sykkel og sykle rundt, ta med dere mat og spise lunsj der, dra i dyreparken osv. Det er så koslig å være i parken, der alt er så avslappende og rolig, samtidig som du ser alle skyskraperne rundt 🙂
      Ta turen opp i Rockefeller center (Top of the rock) på kvelden, og se utsikten over byen by night. Og så drar dere opp i Empire State Building på dagen og får se byen i dagslys. NB: Dra tidlig på morgenen. Blir alltid så mye folk der. Mange sier forresten det er unødvendig å dra opp i begge, men jeg synes det var kjempekjekt å få se byen både i dagslys og i mørket.

    16. Tusen millioner takk for flotte New York tips Kjersti! En by jeg har lyst å oppleve!!! Men med en liten en som ikke vil sitte i vogn, og heller ikke klarer å gå særlig langt, så tror jeg New York må vente litt på oss .. = ) reiste du med SAS eller Norwegian over dammen?

    17. Det er store avstander så man må belage seg på å gå en del ja, så sikkert greit å vente til den lille blir litt større 🙂
      Reiste med KLM og Delta 🙂 Vurderte Norwegian, men turte ikke pga alt styret som har vært med forsinkelser og det hele. Dessuten skulle vi ha en rundreise, så fant ut det var best og billigst for oss å bestille alt gjennom expedia 🙂

    18. Vi tror heller ikke vi tør å velge Norwegian til langdistanse Kjersti .. Har fungert greit til Barcelona, London og Paris. Vi fløy British Airways via London sist vi dro til USA. Det var bra! Hørt at Delta også er bra? Expedia er
      nok billigere enn USA spesialisten. De er utrolig dyre .. Eller tar seg mye betalt, heter det ..

    19. Delta var veldig bra 🙂 Stort og behagelig fly, god service og godt utvalg med underholdning. Vi fløy med Delta fra Amsterdam og over, ellers KLM på de andre distansene.
      USA-spesialisten har jeg ikke kjennskap til, men expedia fungerer alltid greit 🙂

    20. Hørt at mange er veldig fornøyd med Delta Kjersti. Og når vi har møtt amerikanere på ferie i Europa, så har de alltid reist med Delta =)) Har flere ganger kontaktet USA spesialisten for å få pristilbud. Og har hver gang blitt overrasket over hvor mye de sier flybilletter koster. Når jeg har sjekket selv på nett like etter, har jeg funnet turene de har tilbudt til halv pris! Og det har vært samme avgang, samme flyselskap osv. Skjønner at de må tjene penger .. Men er nok ofte billigere å sette sammen turen selv.

    21. Heisann! Jeg ser på bloggen din her at du har reist til Paris. Kunne du tenke deg å dele dine Paris-anbefalinger med VisitParis.no gjennom et lite intervju? Send meg en e-mail! Med vennlig hilsen Beate.

    22. Heisan,
      Nå er det ca 15 år siden jeg bodde i Orlando, men jeg tror at du og de to største hadde digget Epcot senteret og Downtown Disney med masse utesteder, spisesteder og shopping. Universal Studios var også morsomt, mens Magic Kingdom er nok mest passende Ella. Personlig elsket jeg også safarituren i Animal Kingdom – det er det nærmeste jeg har vært til “Africa”. Orlando er jo ikke så veldig mye mer enn Disney egentlig. Jeg er mye mer fan av Miami enn Fort Lauderdale. FL ble mer som et mindre og kjedeligere Miami. Men uansett – konklusjonen er at dere vil aldri kjede dere i Orlando og det er nok av ting å finne på og nok av ting å handle:) Til og med Walmart i Kissimee er verdt noen times besøk:)

    23. Hei Anne- Lene! Tusen takk for veldig hjelpsom tilbakemelding. Dere har jo også besøkt Disney i Paris .. Men skjønner at Disney i Orlando er veldig mye større. Jeg var ikke klar over at det var en Animal Kingdom også. Siden vi har vært i Miami, tenkte vi at det var kjekt å besøkt Fort Lauderdale, som er et nytt sted for oss. Er Kissimee et lite søvnig sted, som Val d’ Europe / Sereis i Paris var?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg