Corniglia

Vi besøkte nylig flotte Cinque Terre i Italia og også den bortgjemte landsbyen Corniglia. Etter vi hadde booket turen hit med firmaet Shore Excursion in Italy var jeg rask med å sende de en mail og skrive at vi ikke trengte å besøke denne landsbyen i det hele tatt og heller bruke mer tid i de andre landsbyene. Jeg fikk som svar at jeg kunne avtale med sjåføren direkte når vi ble hentet. Jeg tenkte på forhånd at denne landsbyen ikke ville være like spennnede å oppleve som de andre landsbyene i Cinque Terre siden Corniglia ikke ligger ved havet, men skiller seg ut ved å ligge høyt over vannet. Corniglia ligger på en høy odde rundt 100 meter over havet med bratte klipper. Man kan derfor ikke besøke Corniglia fra sjøveien fra ferje, men det er mulig å komme hit med tog. Corniglia har som de andre landsbyene også en togstasjon. For å nå Corniglia til fots må man begi seg utpå 377 trappetrinn på kryss og tvers opp til byen.

Når vi ble hentet i Livorno på cruiseterminalen av sjåføren som skulle kjøre oss til Cinque Terre gjentok jeg det jeg hadde skrevet til firmaet på forhånd, at vi ikke trengte å bli tatt med til Corniglia og heller ville bruke mer tid på de andre stedene i Cinque Terre. Men sjåføren insisterte på at vi måtte innom Corniglia og at dette var den fineste av alle de 5 landsbyene som utgjør Cinque Terre. Fikk også beskjed fra sjåføren om at han skulle spør meg igjen i slutten av dagen om hvilken landsby jeg hadde likt best og at han var sikker at jeg da ville svare Corniglia. Jeg tenkte inni meg at han helt sikkert tok feil og at jeg ikke hadde noen forhåpninger i det hele tatt til en landsby som jeg i utgangspunktet ikke engang hadde lyst til å besøke i det hele tatt! Hadde googlet bilder av de ulike landsbyene på forhånd og tenkte at Corniglia ikke var verdt å bruke tid på fordi det så ut som det var den mest uintresanne landsbyen av de alle sammen.

Det viste seg at sjåføren som kjørte oss hadde helt rett: Corniglia er den fineste landsbyene av de alle og jeg er så glad for at vi ble kjørt her selv om jeg sa at jeg ikke ville hit! Hehe! Denne landsbyen byr på utrolige utsikter fra høyden. I enden av den lille byen finner man en utsiktsplass som gir utsikt til de fire andre landsbyene i Cinque Terre, Monterosso og Vernazza på den ene siden og Manarola og Riomaggiore på den andre siden. I den lille byen finner man mange koselige spiseplasser og små butikker. Og der var en opplevelse i seg selv å rusle gjennom de smale og de trange gatene i Cornglia. Man kan se at dette tidligere var en gammel romersk landsby på mange av husene. Overalt kan man se frodige trær og vingårder fra ulike utsiktspunkt man finner på veien gjennom den lille landsbyen. Husene her er lavere enn i de andre byene og er bygget opp på en helt annerledes måte. Her finnes det også en gamnel kirke fra 1300 tallet og koselige små torg man kan sette seg ned på. Dette var overraskende nok den mest biledskjønne landsbyen av de alle i Cinque Terre! Corniglia hadde en helt spesiell stemning og atmosfære som de andre byene ikke hadde. Verdt å besøke! Vil gjerne tilbake hit igjen!

#corniglia #cinqueterre #italia #reise #foto #natur

4 kommentarer
    1. Ja det lønner seg vel å stole på de lokalkjente Laila MA – Rundt Ekvator! Denne landsbyen så ikke ut som den mest spennende på forhånd. Når man søker den opp får man ikke noe spesielt inntrykk av den. Men viste seg å være mest sjarmerende av de alle overraskende nok! Siden den lå litt for seg selv var det heller ikke så mye turister her som de andre byene i Cinque Terre. Så roligere tempo her … Masse koselige spiseplasser med blomster og fine trær overalt med flott utsikt.

    2. Ja du er såååå heldig Mariann Sæther Tokle! Skulle gjerne ha blitt med deg! Men satser på at vi ses til sommeren på cruise. Planlegger høstferien nå. Jeg har 1 uke fri og vi har spennende planer! : D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg