Ibiza

Forrige uke kom vi tilbake til min favorittplass i Middelhavet. Ibiza var det andre stoppet vi hadde på cruise nr 2 med Celebrity Edge. Valgte å bli med på 2 seilinger etter hverandre, siden det var ulike ruter hver andre uke. Begynner å bli godt kjent i Ibiza. Hver eneste sommer de siste 6 årene har vi nemlig vært innom her om sommeren. Dette er en plass jeg bare blir mer og mer glad i og det er ingen skikkelig sommerferie uten et besøk nettopp her. Det er også morsomt å se hvordan byen forandrer seg for hvert år vi er på besøk. Hver eneste sommer kan vi se at byen er blitt oppgradert og har fått seg et løft til det bedre ulike steder. Denne gangen var det havneområdet i sentrum som hadde blitt ny med blomster, planter og nye veier og stier. I fjor la vi merke til at de hadde fått en ny, stor og moderne cruiseterminal. Noe de trengte, for det er stadig flere som oppdager denne vakre plassen.

Vi tok bussen inn til sentrum og gikk noen runder i den fine gamlebyen Old Town og i den nye delen av byen. Etter mange besøk har vi fått mange områder og butikker vi liker godt og alltd drar innom. Favorittene våre ligger i den nye delen. Her er det en handlegate med alle favorittene våre på rekke og rad. Alltid kjekt å se i butikker vi ikke har hjemme. Det er også morsomt at mange av de ansatte har vært der alle de årene vi har vært på besøk og kjenner oss igjen. Det er nemlig en butikk mine eldste døtre elsker som ligger i den gamle delen av byen. Den samme damen har vært i butikken hvert eneste år når vi har vært innom og kjenner oss nå igjen. Morsomt! Etter noen timer i sentrum var vi så slitne av den intense varmen at vi trengte en pause vekk fra byen. I år valgte vi å ikke ta båten over til Formentera for å bade. Jeg blir alltid så ekstremt sjøsyk over dit. Sjøen er alltid kjemperøff over og vi bruker mange timer på å dra fram og tilbake til strendene der,  så valgte å holde oss i Ibiza denne gang.

Hadde på forhånd bestemt oss at vi denne gangen heller skulle utforske et område av Ibiza som vi tidligere ikke har besøkt. Talamanca er er område som ikke ligger så langt unna cruisehavna. Vi tok en taxi fra sentrum og til dette området for å besøke hotellet Nobu Hotel Ibiza Bay. Dette er et ganske nytt og fint hotell. Jeg sendte de en mail på forhånd og spurte om vi kunne komme for å spise lunsj og slappe av der. Jeg ringte de også når vi kom til Ibiza bare for å være sikker på at det var greit.  De har en kjempefin uteplass rett ved stranden og 2 store svømmebasseng. De spurte om vi hadde lyst til å låne svømmebassengene? Her kan man også spise lunsj eller ta en drink før man tar seg en tur ned på stranden. På stranden som ligger i en liten bukt har de laget en koselig vei på trebrygger og følger man disse hele veien kommer man faktisk tilbake til cruisehavna. Tok bare cirka 15 minutt å gå. Har aldri lyst til å dra fra Ibiza, men etter en hel dag ute her i intens varme var vi helt kokt, og det var faktisk godt å komme tilbake til et cruiseskip med masse aircondition.