Shopping i Mallorca

En av de varmeste dagene vi hadde på cruise i juli var dagen vi var i Palma, Mallorca. Dette er en plass vi har vært veldig mange ganger før. I år kom vi ikke hit før klokken 13. Dagen før var vi i Cannes i Frankrike og vi brukte 1 døgn på havet for å komme hit. Vi pleier alltid å bli med på en buss inn til sentrum av Mallorca. Her har vi en fast rute som vi pleier å gå gjennom. Det ene området som ligger bak den kjente katedralen er det området hvor vi liker oss best. Dette er er kjempekoselig område med masse spiseplasser, butikker og flotte gamle bygg. Denne dagen lå det 3 store cruisebåter ankret opp ved havna. Det betyr at det er altfor mange mennesker i gatene i sentrum. De fleste som kommer inn med cruisebåter drar nemlig inn her for å handle i alle de fine butikkene som ligger på rekke og rad rundt katedralen.

Vi bestemt oss derfor å gjøre noe helt annet enn vi pleier å gjøre her i stedet for: dra på Primark! Hadde før vi dro på ferie funnet ut at det ligger et utendørs kjøpesenter en kort kjøretur unna cruisahavna og Palma sentrum. Det tok under 10 minutt hit fra cruisehavna og koster mellom 10 og 13 Euro. Fra Palma sentrum tar de under 10 Euro for å kjøre deg hit. FAN Mallorca Shopping har 120 butikker og spiseplasser samlet utendørs under tak. De har også en stor Primark butikk her. En av de butikkene man ikke har hjemme og som det er kjekt å besøke når man er utenlands. Her har de masse billige barneklær og blant annet undertøy til både store og små koster nesten ingenting. Verdt turen alene hit bare for å kikke! Etter en stund på dette kjøpesenteret orket ikke resten av familien å være lenger ute i varmen og tok taxi tilbake til cruisehavna. Det fristet mer for de å bade i bassenget på båten og spise lunsj, enn å være på et kjøpesenter. Det var da vi alle sammen skjønte at vi bare burde ha dratt til nærmeste strand i stedet for. Den ligger like ved sentrum av Palma. Det står nå øverst på listen over hva vi skal gjøre neste gang vi kommer tilbake hit. Vi skal da kun på den stranden vi aldri kom oss til i år. Angrer veldig på at vi ikke dro dit! Mens resten av reisefølget forsvant bort i en taxi, bestemte jeg meg for å ikke gi meg med å utforske Mallorca når jeg først var der,  selv om jeg holdt på å smelte i varmen.

Jeg dro tilbake til sentrum av Palma alene. Merket fort at det var altfor mye folk i gatene der. Første gangen jeg har vært i Mallorca og har opplevd at det har vært skikkelig slitsomt å bevege seg i sentrum. Bestemte meg derfor å gå tilbake til cruisehavna. Var ikke klar over at det tok over 1,5 time å gå! Burde ha tatt en taxi. Uansett så var turen kjempefin, selv om det var altfor varmt å begi seg ut på et sånt prosjekt når det er så varmt. Man går bare rett fram og nedover fra sentrum. På den ene siden ligger havna og masse fine båter. Og på den andre siden masse fine gater, butikker og hotell. Når jeg hadde gått i 1 time kom jeg til kjøpesenteret Porto Pi. Dette er et svært og flott kjøpesenter i enden av strandpromenaden med over 140 butikker og spiseplasser som jeg var innom.

På andre siden av gaten fra Porto Pi ligger cruiseterminalen. Kommer man inn til Mallorca med cruise er dette det nærmeste stedet man kan dra for å handle. Jeg tenkte det ville bli en rask spasertur å gå herfra og tilbake til cruiseskipet vårt, men der tok jeg grundig feil. Vårt cruiseskip lå lengst bak og lengst vekk. Fra Porto Pi brukte jeg over 30 minutt på å gå tilbake til båten. Totalt brukte jeg nesten 50 minutt hvis man regner med å gå gjennom sikkerthetskontrollen inne på cruiseterminalen i tillegg. Denne turen ville ha blitt altfor lang i varmen for den minste. Neste gang skal jeg ta en taxi!

Fant en kjempefin oversikt over alle kjøpesenter i Mallorca med kart og beskrivelse som du finner HER!! 

2 kommentarer
    1. Anbefaler både FAN Mallorca og Porto Pi. Jeg så masse jeg likte, men kjøpte fint lite. Nå angrer jeg dypt! Sånn er det jo alltid .. Har lyst til å reise ned igjen bare for å kjøpe de tingene jeg ikke kjøpte. Hehe! Fikk meg en veldig fin og lang gåtur når vi var der i det minste. Må innrømme at jeg har aldri vært så glad som da jeg omsider nærmet meg cruisebåten vår igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg