Tibidabo, Barcelona

Overalt hvor man befinner seg i Barcelona kan man se et flott bygg som stikker opp fra toppen av et høyt fjell. På avstand ser det ut som et gammelt slott. Når det er kveld kan man se dette bygget lyse opp byen i forskjellige farger og gløde fra fjellet. Jeg har sett på det hver gang jeg har vært i Barcelona, men ikke tenkt noe mer over det. Når jeg skulle tilbake til Barcelona denne gang ønsket jeg å se noe jeg ikke hadde sett før, selv om vi ikke hadde så mye tid denne gang. Jeg søkte derfor på utsiktspunkt i byen og fikk da opp Tibidabo som et av forslagene og dette bygget på fjellet som jeg har sett så mange ganger før. Når jeg så nærmere på det viste det seg at bygget på toppen er en basilika, en kirke, og ikke et slott slik det ser ut som på avstand. Denne kirken er også en del av en fornøyelsespark og jeg bestemte meg for å dra dit.

Tibidabo Amusement Park Barcelona er en 100 år gammel retro fornøyelsespark. Den ligger på toppen av et fjell, 512 meter over havet. Fra sentrum av Barcelona det det ut som det ligger veldig langt bort, men det tok bare cirka 20 minutt opp hit med taxi. På forhånd hadde jeg også lest at det går en buss opp hit fra Placa de Catalunya som koster 3 Euro hver vei, men var litt usikker på hvor bussen gikk fra og hvilke klokkeslett. Siden det nå er utenom sesong regnet jeg også med at den ikke gikk så ofte. Det finnes også en berømt gammel blå trikk som går opp hit: vintage banen Tramvia Blau. Tar man Hop-On Hop-Off bussene i Barcelona er dette et av stoppene. Denne var dessverre ute av drift for øyeblikket pga pågående vedlikehold. Derfor var taxi det enkleste.

Det kostet ingenting å komme inn i parken, men det koster penger om man vil kjøre karusellene og prøve de ulike attraksjonene. Det koster også å ta heisen som er der som går til en annen del av parken hvor de blant annet har en stor berg og dalbane. Det koster heller ingenting å se utsiktspunktene eller å besøke kirken Sagrat Cor. Denne kirken minner veldig om Sacré-Coeur i Paris. Vi var ikke inne i den og gikk heller ikke opp til utsiktspunktene på kirken. Noen jeg angret på i ettertid. Tiden vi var her brukte vi på utsiktspuntene. Her får du panormautsikt ut over hele Barcelona! Derfor lurt å dra her når det er fint vær. Fra utsiktspunktene ser du også de fasjonable boligstrøkene som ligger i dette området hvor det bor flere kjente personer.

Vi hadde mye vi skulle se og gjøre den dagen vi besøkte Tibidabo. Dette var også den tredje plassen vi besøkte når vi var der på formiddagen. Hadde på forhånd besøkt Park Guell og et annet utsiktspunkt. Vi var sultne og hadde mye mer vi skulle rekke og brukte derfor ikke se mye tid i parken. Tenker at jeg gjerne drar tilbake hit med familien min engang om det passer. Da ville jeg brukt mer tid på å se alt. Det var lite besøkende når vi var her, men er mange her i sesong. Derfor lurt å komme her tidlig på dagen og helst når de åpner for å unngå kø om sommeren. Det ligger et veldig flott hotell like nedenfor parken: Gran Hotel La Florida Her står det alltid taxier utenfor. Det er derfor ingen problem å få transport ned igjen fra fjellet. I sesong kjører det ofte direktebusser opp til og fra parken fra sentrum. Mer info om parken finner du HER!!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg