Tilbake til Cinque Terre

Cinque Terre er et av de stedene i verden det er lett å falle pladask for. Hvis man først forelsker seg i dette vakre området, blir man aldri ferdig med det. Det kan jeg skrive under på, for i går reiste vi tilbake hit for tredje gang. Vi besøkte Cinque Terre for første gang i april i fjor. Vi reiste da på cruise med Symphony of the Seas og var med på en tur dit som de arrangerte. Da var det før sesong, lite turister og ikke det beste været. Likevel ble jeg så betatt av dette området at jeg tenkte at jeg ville tilbake hit igjen om jeg fikk muligheten.

Bare noen måneder senere, i juli, var vi tilbake. Da leide vi en privatsjåfør som kjørte oss rundt til alle de ulike byene. Har skrevet et innlegg om dette tidligere. Etter det andre besøket følte vi at vi fremdeles ikke var ferdig med alle byene, og magefølesen sa at vi måtte tilbake igjen. Når vi bestilte cruiset med Celebrity Edge så vi at et at stoppene var La Spezia som er like ved Cinque Terre. Denne byen blir regnet som selve inngangsporten til Cinque Terre. Og jeg begynte å tenke på at jeg hadde lyst til å reise tilbake til Cinque Terre igjen.

Før vi reiste på dette cruiset fikk vi tilsendt en oversikt over alle turene cruiseskipet arrangerte fra de forskjellige stoppene. Fra La Spezia hadde de tur til Cinque Terre. MEN turen kostet 2200 kr pr person! Og hvis man feks reiser 5 stk sammen så blir det 11 000 kroner! (!!!) Turer er nemlig det cruiseselskapene tjener gode penger på. Vi fant ut at vi ikke kunne bruke så mye penger på en overpriset tur hit og begynte å google billigere løsninger. Vi viste at det gikk en båt fra La Soezia dit, men båtturen bort tar en time, og ofte lenger. Bestemte oss for å ta toget på egenhånd og var ikke klar over at det var så enkelt som det faktisk var.

Når vi kom på land i La Spezia sto det en gratis buss og ventet på alle de som ikke hadde bestilt tur. Den kjørte oss ut av havneområdet. I informasjonsskranken på cruiseterminalen fikk vi beskjed om det at var cirka 20 minutt å gå til togstasjonen. Vi bestemte oss for å ta en taxi bort siden vi hadde lest at togene til Cinque Terre ikke gikk så ofte. Når vi kom til togstasjonen klarte vi å få kjøpt togbilletter og rekke toget bort dit på bare 4 minutt, takket være en effektiv og hjelpsom dame i billettluken som snakket veldig bra engelsk.

Hadde på forhånd hørt at togene var stappfulle til Cinque Terre, men vi fikk seter med engang. Toget gikk kjempefort bort og vi var på Monterosso al Mare, landsbyen som ligger lengst bort, allerede 08.45! Vi besøkte i tillegg Manarola og Riomaggiore i løpet av dagen. Hadde rukket å besøke alle de 5 byene om vi hadde hatt lyst, men har vært i alle sammen før, og ville bare konsentrere oss om noen få denne gang. Når det er på det varmeste om sommeren kan det være lurt å ha god tid til å se alt, og ikke gjøre alt på en eneste dag.

Toget bruker bare et par minutt mellom hver by og er det kjappeste å bruke som transport hvis man vil se mest mulig i løpet av en dag. Båtene er en hyggeligere opplevelse å bruke som transport mellom byene om sommeren,  pga den flotte utsikten, men de går ikke like ofte som togene. Det finnes flere overnattingsmulighetet i landbyene Manarola og Monterosso om man vil bo i Cinque Terre. Men det er billigere å bo i La Spezia eller Levanto. Togene går ofte og bruker mindre enn 30 minutt til Cinque Terre. Det var enkelt å komme seg dit på egenhånd og jeg anbefaler at man gjør det fremfor å betale en hel liten formue til et cruiseskip eller privat firma.