Tilbake til Roma

Lørdag morgen våknet vi opp i Civitavecchia igjen. Cruisehavna som ligger utenfor Roma. Et sted vi har vært veldig mange ganger før. Cruise nr 2 var over. Den siste uken forsvant like fort som den første uken. Den siste uken var vi innom Barcelona, Valencia, Ibiza, var et døgn på havet, kom tilbake til Marseille og Villefranche i Frankrike før vi avsluttet cruiset i La Spezia / Cinque Terre og Roma i Italia. Mange som hadde vært ombord på cruiseskipet hadde det travelt med å komme seg av båten når vi la til kai for å rekke tidlige fly hjem. Vi hadde god tid siden vi hadde bestilt en overnatting til i Roma før vi skulle hjem igjen. Vi spiste en siste frokost og tuslet med veldig blandet følelser ut fra Celebrity Edge.

Vi hadde på forhånd bestilt transport som skulle hente oss på cruisehavna. Noe som er veldig lurt å gjøre på forhånd fordi cruiseselskapene tar mer enn dobbelt så mye (!) betalt for ordne transport for deg! Dette er en av de tingene cruiseselskapene tjener gode penger på: overpriset transport til og fra cruisehavnene og salg av kjempedyre turer på cruisene. Vi har funnet et lite og helt suverent familiefirma i Roma som er pålitlige, rimelige og hyggelig. Vi bruker nå bare dette firmaet når vi er i Roma. De henter oss på flyplassen, kjører oss til hotell, cruisehavna og tilbake til Roma igjen. Vi kan alltid regne med de. De kommer alltid når de skal og gjør alt for at vi skal ha en god opplevelse når vi blir kjørt av de.

Vi hadde lyst til å bo på et hyggelig hotell som lå sentralt siste natten i Roma. Vi gjorde det enkelt og bestilt samme hotell som vi bodde på før cruiset og også i fjor. HT6 Hotel Roma er et kjempefint og lite boutique hotell. Det ligger i et koselig område. Og det tar bare noen minutt å gå derfra og til de mer kjente områdene i Roma. Vi har alltid vært fornøyd med å bo her. Sengene er gode, det er rent og pent, de som jobber der er hygglige og frokosten er inkludert. Det føles alltid som et bra valg når vi bor på dette hotellet. Nå har vi vært i Roma så mange ganger at vi vet akkurat hvilke gater vi skal gå i når vi skal et bestemt sted. Vi kjenner oss igjen. Men synes også det er kjekt å gå oss litt vill i sidegater vi aldri før har gått i.

Det er alltid så mye å se på i Roma alle veier. Denne gang gikk vi ned til sentrum langs flotte parker, kjente ruiner og et stort utendørsmarked som solgte alt mulig. Vi tok med den lille tilbake til Trevi fontenen igjen. Vi kastet mynter i fontenen og ønsket oss alle samme nye ønsker som vi håper skal gå i oppfyllelse. Alltid like magisk for den minste å komme hit! Hun elsker historien om denne fontenen og blir alltid så glad når hun står her. Gikk videre til den flotte Spansketrappen, Piazza Navona, Pantheon, kikket i butikker og i mer ukjente områder før vi beveger oss tibake til hotellet for å slappe av igjen. Vi spiste på en av de mange spiseplassene som ligger ved hotellet på kvelden. Besøkte en stilig lokal bar og spiste verdens beste is som dukket opp på langs et gatehjørne.

Vi fikk mye ut av det siste døgnet i Roma. Tenkte flere ganger at dette er i grunn en ganske koselig by. Noe jeg aldri før har tenkt. For meg er Roma som oftest bare noe jeg forbinder med masse stress.  Var kanskje bare veldig hyggelig å være tilbake i området som dette hotellet  ligger i. Og etter så mange dager på havet på cruise var det også godt å komme på land igjen. Det var også litt mer behagelig og avslappende å være her denne gang. Det blåste litt og det var ikke like varmt. Roma er ofte en by som det fort kan bli veldig ubehagelig å være i om sommeren fordi det er så varmt. Nå var det meldt regn og dårlig vær, noe som er helt uvanlig for Roma på denne tiden, i følge ansatte på hotellet. For oss var det godt med en tempratur som viste en del grader lavere etter 2 uker med intens varme i Sør- Europa. Vi rakk en god frokost før vi dro til flyplassen. Der ventet store forsinkelser, før vi omsider tok av, og reiste hjem på søndag i skikkelig dårlig vær. Verste flyturen vi har hatt i lyn og torden. Masse turbulens og mange som fikk totalt panikk på flyet. Har følt oss helt utslitt etter vi kom hjem og har tenkt at jeg aldri skal fly igjen. Men det er sikkert ikke så lenge til vi kommer tilbake.

1. Litt av et kakebord 🙂 Det er viktig å vite at kjøper man full pakke, inkl transport ombord, har du reisepakkegaranti. Hvis fly kanselleres eller forsinkes, ordner selskapet med transport videre til neste havn eller de venter på deg, slik vi opplevde i Barcelona, der de ventet med taxi og vi kom på skipet 10 min før det skulle gå. Da slipper man også å betale ekstra for hotell.

1. Viktig poeng Mariann! Hadde vi reist ned samme dag som cruiset hadde vi hatt mindre tid på til å rekke båten. Det er også ganske langt fra flyplassen til havna. Ville nok ha bestilt transport gjennom cruiseselskapet da for å være sikker på at vi rakk det. Men om man reiser ned en dag før, som vi pleier å gjøre, er det mye billigere å ordne alt selv. Vi ble også igjen en dag i Roma fordi det gikk ingen fly før sent på kvelden på lørdag. Hadde blitt en lang dag om vi måtte vente på flyplassen i Roma fra tidlig morgen til kl 21 eller 22 på kvelden. Da var det bedre med en overnatting tenkte vi. Sånn i ettertid hadde det nok vært bedre å reist hjem lørdag kveld. Vi kunne betalt litt ekstra for å ha hatt en senere utsjekk fra cruiset. Da hadde vi også unngått flyturen fra helvete dagen etter, men vi kunne jo ikke vite på forhånd at det skulle bli som det ble.